НАУКОВО-ДОСЛІДНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Каталог статей
Меню сайту

Форма входу

Категорії розділу
Мої статті [7]

Пошук

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 10

Друзі сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Вітаю Вас, Гість · RSS 14.05.2024, 23:43

Головна » Статті » Мої статті

Науково-методичне забезпечення підвищення кваліфікації педагогів у міжкурсовий період
М.В.Пахолівецька

Науково-методичне забезпечення підвищення кваліфікації педагогів у міжкурсовий період 

Центр методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Кіровоградської міської ради як заклад післядипломної педагогічної освіти велику увагу приділяє науково-методичному забезпеченню, удосконаленню форм і методів підвищення кваліфікації педагогічних працівників у міжкурсовий період.

Моделюванню структури, визначенню змісту, форм і методів організації цієї роботи передують діагностичне анкетування, вивчення інтересів, запитів і практичних потреб педпрацівників, аналіз стану навчально-виховної роботи, результатів атестації вчителів.

Важливе місце в роботі адміністрації Центру методичної та соціально-психологічної служби (далі – ЦМСПС) відводиться науково-методичному забезпеченню процесу зростання компетентності методичних працівників у міжкурсовий період.

Складовими системи роботи з методистами є:

- науково-методична та практична їх підготовка до організації методичної роботи шляхом: своєчасного проходження курсів; навчання на постійно діючих семінарах різних рівнів; участі у конференціях;

- моделювання структури методичної роботи з педагогами певного фаху;

- забезпечення скоординованості плану роботи ЦМСПС і методиста;

- реалізація творчого підходу до організації та проведення роботи з педагогами;

- поточний та кінцевий збір працівниками ЦМСПС зворотної інформації для аналізу результатів роботи з педагогічними кадрами та здійснення відповідної корекції.

Перша складова даної системи включає:

-  добір законодавчих та нормативних документів про освіту, діяльність методичних служб;

-   розробку методичних рекомендацій, пам’яток, алгоритмів різних аспектів діяльності методистів;

- проведення консультацій, співбесід щодо планування роботи, використання інтерактивних форм навчання педагогічних кадрів.

Особлива увага приділяється наставництву. За новопризначеними методистами закріплюються наставники. Взаємовідвідування методичних заходів, їх аналіз, допомога наставника у складанні плану роботи, прийнятті правильного рішення в складних ситуаціях, передача умінь і навичок організації методичної роботи прискорюють професійне становлення методиста.

Щомісяця проводяться заняття школи молодого методиста, на яких розглядаються питання організації та проведення січневих нарад, сучасних підходів до організації методичної роботи, організації методичної роботи з вчителями високого рівня дидактичних умінь, змісту роботи шкільних методичних кабінетів.

Протягом року для методистів проводяться культурологічні інформації. Професійному становленню  методистів сприяють групові консультації з таких  професійних блоків: технологія підготовки та проведення методичних заходів, вивчення, узагальнення та впровадження ППД, стимулююча роль атестації у підвищенні фахового рівня педагога, технологія проведення тематичного вивчення, організація роботи з молодими вчителями, підготовка вчителя до роботи з обдарованими дітьми, аналітична діяльність, комунікативна культура, діалогічна компетентність методиста тощо.

Слід відзначити, що протягом минулого навчального року шість методистів підвищили свій фаховий рівень шляхом проходження атестації, якій передували курси підвищення кваліфікації при КОІППО:

- присвоєно двом кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» та одному - відповідність раніше присвоєній кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії»;

- присвоєно одному методисту кваліфікаційну категорію «спеціаліст І категорії» та одному – відповідність раніше присвоєній категорії «спеціаліст І категорії»;

- присвоєно одному методисту кваліфікаційну категорію «спеціаліст ІІ категорії».

Важливу роль у становленні методистів відіграє співпраця з науковцями  КДПУ імені Володимира Винниченка, КОІППО імені Василя Сухомлинського, які є учасниками методичних заходів та співавторами виданих ЦМСПС посібників.

Здійсненню чіткого контролю за виконанням щоденних планів роботи методистів сприяють оперативні методичні наради, наради при директорові, щотижневі планівки при заступниках директора центру, перевірка щоденних планів методистів, співбесіди щодо виконання запланованого, заслуховуються звіти про самоосвітню роботу методистів, про результати різних аспектів діяльності з педагогічними кадрами міста тощо.

Проведення щотижневих нарад для заступників директора Центру є запорукою якісного виконання річного плану.

Професійний рівень методистів дав можливість створити власну інтегровану систему науково-методичної роботи, яка ґрунтується на діагностичному, диференційованому, особистісно-орієнтованому підходах і спрямована на розвиток професійної компетентності, стимулювання самоосвіти та творчих пошуків кожного педагога.

Особливістю міської методичної роботи є  проведення двічі на рік загальних засідань методичних об’єднань, циклових МО різних фахів та диференційованих семінарів-практикумів відповідно до трьох моделей (з низьким, середнім, високим рівнями) сформованості дидактичних умінь і розвитку творчості педагогів.

ЦМСПС спрямовував свою діяльність на вирішення науково-методичної проблеми: «Підвищення фахового рівня педагогів, розвиток їх творчої ініціативи шляхом оптимального поєднання основних та сучасних форм методичної роботи» на основі перспективного і поточного планування. Блочно-модульна система планування дає уявлення про провідні напрями діяльності центру. Додатками до річного плану є плани роботи  міських методичних формувань.

   Плануванню передують діагностичне анкетування, вивчення інтересів, запитів і практичних потреб педпрацівників.

Крім цього, проект річного плану роботи, що надсилається щороку до навчальних закладів у травні, забезпечує координацію діяльності ЦМСПС з роботою закладів, своєчасне інформування освітян про методичні заходи, їх зміст і форми проведення та спонукає до вільного вибору форм участі в роботі методичних формувань.

Завдання, які ставить перед собою ЦМСПС у роботі з керівниками навчальних закладів на сучасному етапі - задоволення потреб кожного керівника в оволодінні інноваційними методами контролю і управління, у формуванні професійної кар’єри на засадах постійного професійного вдосконалення, підвищення його педагогічної та управлінської культури. Відповідно до поставлених завдань було сформовано структуру роботи з керівниками навчальних закладів, а саме:

- школа резерву директорів та заступників директорів з навчально-виховної роботи, керівник Чередніченко Н.Ю.;

- школа резерву директорів та заступників директорів з навчально-виховної роботи, керівник Чередніченко Н.Ю.;

- школа резерву завідувачів дошкільних навчальних закладів, керівник Бабіч Н.О.»

- школа управлінської майстерності для директорів, керівник Пахолівецька М.В.);

- школа молодого директора, керівники Пахолівецька М.В., Чередніченко Н.Ю.;

-  школа молодого заступника з виховної роботи, керівник Кравцова Т.В.;

- школа молодого заступника директора з навчально-виховної роботи, керівник Чередніченко Н.Ю.;

- семінар-практикум для заступників директорів, які відповідають за навчально-виховний процес у початковій школі, керівник Пахолівецька М.В.);

- семінар-практикум для заступників директорів, які відповідають за виховну роботу та директорів позашкільних закладів, керівник Кравцова Т.В.;

- семінар-практикум для заступників директорів, які відповідають за методичну роботу, керівник Чередніченко Н.Ю.;

- семінар-практикум для заступників директорів, які відповідають за навчально-виховну роботу, керівник Чередніченко Н.Ю.;

- семінар-практикум для молодих методистів ДНЗ з проблеми: «Організація методичної роботи в дошкільному закладі», керівник Бабіч Н.О.;

- консультпункт для малодосвідчених директорів та заступників директорів при ЦМСПС, керівники: Пахолівецька М.В., Чередніченко Н.Ю., Кравцова Т.В.;

- групові консультації з використанням дистанційних форм навчання, керівники: Пахолівецька М.В., Чередніченко Н.Ю., Кравцова Т.В.;

- індивідуальні консультації для молодих педагогів, керівники: Пахолівецька М.В., Чередніченко Н.Ю., Кравцова Т.В.;

- семінар-практикум для вихователів-методистів дошкільних навчальних закладів з проблеми «Методичний супровід у реалізації вимог Базової програми «Я у світі», керівник Бабіч Н.О.;

- інструктивно-методична наради для директорів;

- інструктивно-методична наради для заступників директорів;

- інструктивно-методична наради заступників директорів, які відповідають за роботу початкових класів.

Під час засідань формувань керівники навчальних закладів отримують методичний інструментарій, а саме:

- теоретичні знання і уміння, необхідні для керівництва навчально-виховним процесом;

- знання й уміння, які пов’язані з упровадженням в управлінську діяльність і навчально-виховний процес інноваційних технологій;

- оновлення знань і умінь при запровадженні наукової організації праці в практику роботи адміністрацій, педагогів.

При організації навчання директорів та заступників директорів основна увага приділялася актуальним проблемам реформування освітнього процесу, модернізації внутрішньошкільної методичної роботи:

- корпоративне управління сучасною школою;

- стратегічне прогнозування розвитку навчального закладу;

- піднесення ефективності управління майстерністю на основі впровадження передового педагогічного досвіду;

- шляхи удосконалення внутрішньошкільної методичної роботи;

- зовнішнє незалежне оцінювання – важлива умова забезпечення рівного доступу до якісної освіти;

- використання інформаційних технологій в роботі навчальних закладів;

- моніторинг внутрішньошкільної методичної роботи;

- методи експертних оцінок навчально-виховного процесу та ефективності методичної роботи;

- система вивчення досвіду вчителів на присвоєння звання «вчитель-методист».

Такий зміст роботи із директорами та заступниками директорів забезпечує стабільну та ефективну внутрішкільну методичну роботу навчальних закладів міста, виконання завдань, поставлених перед школою на сучасному етапі розвитку суспільства.

Особливістю роботи школи управлінської майстерності є те, що на кожному засіданні використовується електронна презентація роботи керівника навчального закладу. Засобом активізації творчої діяльності директорів на засіданнях школи стали їх творчі звіти з таких аспектів управлінської діяльності, як моніторинговий супровід управління, система планування роботи школи тощо.

ЦМСПС започаткована ще одна форма роботи з молодими директорамистажування. Минулого навчального року таке стажування директори проходили таким чином: Н.Репецька, директор ЗОШ І-ІІІ ст. № 7, на базі ЗОШ І-ІІІ ст. № 22; Н.Кравченко, директор СЗОШ І-ІІІ ст. № 6, на базі НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 25, природничо-математичний ліцей», Л.Смага, директор ЗОШ І-ІІІ ст. № 29, на базі ЗОШ І-ІІІ ст. № 3, С.Колосова, директор ЗОШ І-ІІІ ст. № 33, на базі НВО «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 16», заступники директора О.Сокуренко (НВК „Кіровоградський колегіум – спеціалізований навчальний заклад І-ІІІ ст. – дошкільний навчальний заклад – центр естетичного виховання”) на базі ЗОШ І-ІІІ ст. № 4, М.Крупченко (ЗОШ І-ІІІ ст. № 33) на базі навчального закладу, в якому працює, Н.Самусенко ЗОШ І-ІІІ ст. № 7) на базі НВО «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. № 16», І.Кондратенко (ЗОШ І-ІІІ ст.   № 23) на базі НВО «Школа козацько-лицарського виховання І-ІІ ступенів № 21 – суспільно-гуманітарний ліцей».

Кращому засвоєнню фахових знань, виробленню умінь і навичок сприяє організація роботи консультпунктів для малодосвідчених директорів та заступників при досвідчених керівниках на базі НВО «Природничо-економіко-правовий ліцей – спеціалізована школа І-ІІІ ст. № 8 – позашкільний центр» з проблеми: «Організація системи роботи школи з обдарованими дітьми», на базі НВК «Загальноосвітня школа І-ІІ ст. № 34 – економіко – правовий ліцей „Сучасник” – дитячо-юнацький центр» з проблеми: «Організація профільного навчання в старшій школі», на базі НВО – „Спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад школа І ст. „Гармонія” – гімназія імені Тараса Шевченка – центр позашкільного виховання „Контакт” з проблеми: «Створення умов для профілізації навчально-виховного процесу», на базі НВО "Ліцей - школа – дошкільний навчальний заклад „Вікторія – П” з проблеми: «Комп’ютерні технології в управлінні школою» сприяють.

Створено цілісну систему науково-методичної роботи, яка спрямована на формування професійної компетентності молодих керівників навчальних закладів міста. Зокрема, заняття шкіл молодого директора, заступника директора з навчально-виховної роботи спрямовані на оволодіння знаннями з питань формування професійного керівника, компетентнісного підходу до навчання, підготовки вчителя до роботи з обдарованими учнями та практичного оволодіння вміннями щодо розробки річних планів роботи навчальних закладів.

Організація роботи школи молодого завідувача дошкільного навчального закладу сприяє підвищенню компетентності завідувачів з окремих проблем організації управлінської діяльності в сучасному дошкільному закладі, допомагає знайти відповіді на питання, що цікавлять керівника дошкільної установи.

Молоді керівники дошкільної освітньої ланки постійно отримують ряд важливих організаційно-методичних рекомендацій, пам’яток, необхідних для реалізації завдань розвитку дошкільної освіти, зокрема на етапі ефективного впровадження Базової програми «Я у Світі».

Щомісячні інструктивно-методичні наради, що проводяться спільно з управлінням освіти для директорів і заступників, сприяють підвищенню якості управління навчальним закладом. Така взаємодія допомогає забезпечувати єдині вимоги щодо здійснення модернізаційних змін у структурі та змісті сучасної освіти міста і пошуку нових підходів до моделювання ефективної системи науково-методичної роботи з керівними кадрами.

Приділяється належна увага підготовці резерву керівників навчальних закладів (відповідальна Н.Чередніченко). Зокрема, діяльність школи підготовки резерву керівних кадрів закладів освіти спрямована на відбір та підготовку талановитих педагогів, спроможних і бажаючих побудувати професійну кар’єру. Школа працює уже кілька років поспіль і має свою систему, власні традиції та напрацювання. Навчання здійснюється за принципом модульності. Таким чином, його ефективність забезпечується не окремими фрагментарними заходами, а якісно організованою функціонально-завершеною частиною.

Важливою особливістю роботи з резервом є організація самоосвітньої діяльності між засіданнями. З цією метою практикуються домашні завдання.

Отже, при проведені планових заходів із керівниками раціонально поєднуються теоретичні та практичні питання, що сприяє розвитку їх творчого потенціалу, фахової майстерності.

Під час організації методичної роботи з педагогами міста працівники ЦМСПС націлюють увагу на створення оптимальних умов для розвитку творчої майстерності, ініціативи освітян, на удосконалення форм і методів підвищення їх кваліфікації, на ефективне використання дистанційних форм навчання, на трансформування наукових ідей у педагогічну практику, на підтримку інноваційної діяльності та  здійснення експериментальної роботи тощо.

Методисти ЦМСПС звертають особливу увагу на надання методичної допомоги молодим спеціалістам, сприяють росту їхньої професійної майстерності, залученню до активної участі в роботі методичних формувань.

Метою методичної роботи з молодими учителями є удосконалення системи знань з методики викладання навчальних предметів та освоєння позитивного досвіду. Використовуються такі форми методичної роботи: місячник педагога-стажиста, семінари-практикуми, співбесіди, групові консультації, Школа професійної адаптації молодих працівників соціально-психологічної служби, Школа молодого словесника, декада ініціативи і творчості молодих, «майстер-класи» досвідчених вчителів, співбесіди, відкриті уроки, огляди новин психолого-педагогічної та методичної літератури. Особливу увагу працівники ЦМСПС надають пропаганді  педагогічної спадщини В.Сухомлинського.

В рамках місячника вчителя-стажиста, присвяченого пам’яті В.Сухомлинського, проводяться майстер-класи досвідчених педагогів різних фахів. Молоді педагоги мають можливість ознайомитися з особливостями організації навчально-виховного процесу з різних предметів, використанням педагогічних ідей В.О.Сухомлинського під час уроків та в позаурочний час, шляхами застосування сучасних форм та методів роботи на різних етапах уроку, отримати відповіді на поставлені запитання від досвідчених педагогів.

Методистами ЦМСПС для молодих спеціалістів проводяться засідання Школи професійної адаптації педагога-стажиста з проблеми: «Піднесення ефективності сучасного уроку на основі творчої реалізації педагогічної спадщини В.Сухомлинського» та групові консультації для педагогів-стажистів різних фахів. Зокрема, проводяться бесіди за змістом навчального предмета, з  методики його викладання, навчального плану, програм, вимог щодо ведення журналів та оформлення шкільної документації, оцінювання навчальних досягнень учнів тощо. Саме такий зміст роботи був спрямований на вироблення в молодих учителів умінь контролювати, обліковувати, оцінювати результати діяльності.

Протягом Місячника молодого спеціаліста працівники центру методичної та соціально-психологічної служби проводять індивідуальні консультації для молодих педагогів, під час яких обговорюються такі питання:

- шляхи та способи активізації пізнавальної діяльності школярів;

- робота з учнівськими зошитами як один із шляхів підвищення якості знань, умінь і навичок учнів;

- відповідність методів навчання формам організації уроку;

- організація виховної роботи в  класному колективі;

- основні підходи до календарно-тематичного планування.

Підсумком методичної роботи з молодими педагогами є декада «Ініціатива і творчість молодих». Відкриті уроки, виховні заходи, звіти педагогів-стажистів щодо підсумків їх першого року роботи та питань самоосвіти дають можливість визначити рівень зростання їхньої фахової майстерності.

Основною формою роботи з учителями середнього рівня сформованості дидактичних умінь є методичні об’єднання (25 різних фахів) та циклове методичне об’єднання (історія і правознавство), семінари-практикуми, які спрямовані на реалізацію єдиної науково-методичної проблеми «Підвищення фахового рівня педагогів, розвиток їх творчої ініціативи шляхом оптимального поєднання основних та сучасних форм методичної роботи».

Напрямками діяльності даних методичних формувань є:

- опрацювання Державних стандартів освіти, Концепції профільного навчання в старшій школі, нормативно-директивних документів Міністерства освіти і науки України, методичних рекомендацій, навчальних посібників з питань удосконалення змісту і методики навчально-виховної роботи, методичних вісників КОІППО, посібників, виданих ЦМСПС до початку навчального року;

- забезпечення засвоєння й використання найбільш раціональних методів і прийомів навчання та виховання школярів;

- підвищення рівня дидактичної й методичної підготовки педагогів до організації та здійснення навчально-виховного процесу;

- обмін досвідом успішної педагогічної діяльності;

- забезпечення наступності на всіх рівнях шкільного навчання, адаптації дитини до навчання в основній школі, виявлення проблем адаптаційного періоду та їх усунення;

- підвищення ролі самоосвіти в удосконаленні професійної майстерності педагогів;

- вивчення, апробація, впровадження досягнень психолого-педагогічної науки й перспективного педагогічного досвіду.

Належна увага ЦМСПС приділяється опрацюванню питань з підготовки та проведення державної підсумкової атестації, зовнішнього незалежного оцінювання.

Використання семінарів-практикумів дає можливість вдосконалити, оновити, поповнити теоретичні знання педагогів в умовах модернізації освіти, сприяло розвитку умінь творчого мислення, виробленню навичок аналізу й узагальнення власних напрацювань практичної діяльності

З метою якісного науково-методичного забезпечення організації навчально-виховного процесу в закладах нового типу, спеціалізованих школах з поглибленим вивченням предметів була організована на базі ГНТН опорна школа з проблеми: «Сучасні підходи до організації навчально-виховного процесу учнів з високим рівнем навчальних досягнень в навчальних закладах нового типу». Створено інформаційні банки ресурсів навчальних закладів щодо модернізації навчально-виховного процесу в 5-10-х класах, забезпечено ефективне функціонування координаційної ради з проблеми: «Організація навчання в 10-11-х класах».

Повний текст:  /pakhol1vecka_m.v-nauk-metod_zabezp.doc

Категорія: Мої статті | Додав: Олександр (06.12.2013)
Переглядів: 2738 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz